Tekst: Kenneth Aarkvisla

Ble bygget på lisens i Sveits i 1959 som den siste av i alt 20 to-setere.
Den fikk tildelt det sveitsiske luftforsvarets kode U-1230 og ble benytte som treningsfly til blant annet våpentrening. U-1230 var i tjeneste frem til 1990 ved det sveitsiske luftforsvaret.
Maskinen ble solgt til en ny eier i England som viste frem flyet på flystevner i en rekke år.


Bilder via Kenneth Aarkvisla


PX-M, LN-DHZ

Kenneth Aarkvisla kjøpte flyet i September 2005 og tok den til Norge fra England våren 2007. Maskinen er stasjonert på Rygge Flystasjon og deltar på flystevner og Luftforsvarets markeringer m.m. for å vise Luftforsvarets første jet jegerfly i luften, noen ganger i formasjon med 2 stk F-16.
Per G. Strømmen har gått inn som eier og pilot sammen med Kenneth. U-1230 har fått den norske registreringen LN-DHZ og er i det norske luftforsvarets farger med merking PX-M.
PX-M var en to-seter i tjeneste hos Luftforsvarets 336 Skvadron på tidlig 50 tallet. 336 Skv. var Luftforsvarets første rene jet jager skvadron.

Det legges ned ett betydelig arbeid for å holde PX-M luftdyktig og i topp stand. På Rygge har vi etter hvert blitt en liten gruppe med frivillige, flyteknikere, spesialister m.m. som utfører en hel del arbeid med Vampiren på dugnad. Vi er en non-profit organisasjon.


Vår målsetting er:

  • -          Å holde D.H. Vampire T.55 PX-M i luftdyktig stand.
  • -          Vise frem denne sjeldne maskinen på flystevner og flydager.
  • -          Delta på arrangement og markeringer for å vise Luftforsvarets historie.
  • -          Opplyse og utdanne nye generasjoner om vår Militære flyhistorie.

Se også: Warbird Airshow

Visit to North Weald September 12-13 2009

I September 2009 var PX-M med 132 Luftving til sin tidligere base North Weald UK. 2 stk. F-16 var med på turen og krigsveteraner (Wilhelm Mohr m.m.) fløy over i Luftforsvarets DA-20 Jet Falcon. Dette ble satt stor pris på av både arrangører og vetereaner som bidrar sterkt til å vise historien til nyere generasjoner.

Luftforsvarets 6 to-seters Vampire var i tjeneste fra 1952-1955 hvor de ble levert tilbake som en gave til Royal Air Force. De engelske to-setere hadde betegnelsen T.11. En av de ex. norske to-seterne  PX-G er i dag utstilt på de Havilland Heritage Museum, St. Albans, UK merket som XJ772. Den orginale eks. norske Vampire PX-M finnes fortsatt og står i Belgia. Denne maskinen var også i Sveitsisk tjeneste og ble solgt på auksjonen sammen med de andre i 1990.



Bilder via Kenneth Aarkvisla

 

D.H Vampire T.55 data

Motor: De Havilland Goblin 35 B, Skyvekraft 3500Lbs, 1520 Kg
Ytelse: Max speed: 455 Kts at sea level (ca 840 Km/t). Max høyde 40 000 Fot.
G-belastning: +6 –3
Rekkevidde: Uten dropptanker 324 Nm (600 Km) Max flytid 1t 20 min.
Tom vekt: 3500 Kg. Max vekt (strukturell) 6174 Kg.
Vingespenn: 11.58m. Lengde: 10,49m. Høyde: 2.01m.
Crew: 2

 

20 © 05
Warbirds of Norway