Broussard er laget av den franske fabrikken Max Holste i Frankrike, og fløy første gang i 1952.
Flyet har seks seter, og en 450 hk. 9- sylindret Pratt & Whitney 985 stjernemotor. I alt ca. 400 fly er produsert. Rollen var lett kommunikasjon, transport og ildledning. Det kan utstyres med maskingevær og kan slippe røykmarkører.
Flyet har blitt brukt av franske militære styrker i Frankrike og i diverse franske kolonier frem til 1987.
WNB eies og opereres av et sameie innen WON, og har base på Kjeller.

Broussarden har som alle skikkelige fly, en såkalt "Nose Art". Foran på venstre side av flykroppen har Gunnar Rostad malt et portrett av "Yvette". Antagelig etter inspirasjon fra tv-serien "Allo-allo"..

Broussarden brukes til mange forskjellige oppdrag. Først og fremst fungerer det utmerket som turfly. Seks personer pluss relativt god bagasjeplass og midtgang mellom seteradene(...), gjør at det er en komfortabel transport, selv om det går litt sakte. Men om det går sakte gjør jo ikke så mye, for vi nyter jo flyturen... Ellers har flyet blitt brukt både som fotofly, fallskjermfly og bandfly. Ja, bandet Minor Majority nøyer seg ikke med bandbuss som de fleste andre band, Broussarden har flere ganger stilt opp og transportert bandmedlemmene. Dette har sin forklaring i at bassisten i MM, Henrik Widerøe er en ivrig Broussardentusiast og flyger.

Flyet har også sin egen helt spesielle følgesvenn. Col. Hercule Ballast er en noe stillferdig, distingvert, pensjonert oberst. Som regel furter Hercule ganske åpenlyst dersom han ikke får sitte på sin faste plass på bakerste seterad. Hercule har dessverre fått en del helseplager på sine gamle dager. Han har blant annet dype spor etter angrep fra noen fryktede mus, som dessverre en periode hadde bolig i beina hans.. Ellers er Hercule svært populær på flystevner, hvor barna gjerne vil hilse på denne rare fyren.

Flynytt 9/1999 hadde en utmerket artikkel om LN-WNB. Les den her.

Enda en ting som etter manges mening gjør Broussarden til et skikkelig fly, er at den har rund motor. En 9-sylindret stjernemotor på 985 kubikktommer produsert av Pratt & Whitney har jobben med å overvinne Broussardens ikke uanselige mengde "drag".
Tiltross for at P&W R-985 motoren utvikler 450hk, cruiser Broussarden på makelige 95knop. Dessverre er det ikke lenger mange fly med stjernemotor i drift. De tapte kampen mot turboprop og jets på 50- og 60-tallet. Men det gjør jo at nostalgifølelsen er på topp når Broussarden hoster, harker og sparker i gang alle ni sylindrene. Ingenting er som en stjernemotor!

We need to go back to round engines

Anybody can start a turbine, you just need to move a switch from "OFF" to "START," and then remember to move it back to "ON" after a while. My PC is harder to start.
Cranking a round engine requires skill, finesse and style. On some planes, the pilots are not even allowed to do it.
Turbines start by whining for a while, then give a small lady-like poot then whine louder.
Round engines give a satisfying rattle-rattle, click-click BANG, more rattles, another BANG, a big macho fart or two, more clicks, a lot of smoke and finally a serious low pitched roar.
We like that. It's a guy thing.
When you start a round engine, your mind is engaged and you can concentrate on the flight ahead. Starting a turbine is like flicking on a ceiling fan: Useful, but hardly exciting.
Turbines don't break often enough, leading to aircrew boredom, complacency and inattention.
A round engine at speed looks and sounds like it's going to blow at any minute. This helps concentrate the mind.
Turbines don't have enough control levers to keep a pilot's attention. There's nothing to fiddle with during the flight. Turbines smell like a Boy Scout camp full of Coleman lanterns.
Round engines smell like God intended flying machines to smell.
I think I hear the nurse coming down the hall. I gotta go.

Signed: "Ex-round engine driver."

20 © 05
Warbirds of Norway